Wszystkie problemy Porsche. Nawet 8000 pracowników do zwolnienia

0


2025-01-07 08:29

publikacja
2025-01-07 08:29

Tradycyjna motoryzacja ma pod górkę. Porsche traci rynek w Chinach i planuje restrukturyzację, w ramach której nawet 8 tys. pracowników może trafić na bruk. Problemem jest także mniejsze, niż oczekiwano zainteresowanie samochodami elektrycznymi.

Wszystkie problemy Porsche. Nawet 8000 pracowników do zwolnienia
Wszystkie problemy Porsche. Nawet 8000 pracowników do zwolnienia
fot. Kai Pfaffenbach / / FORUM

Europejska motoryzacja zmaga się z licznymi problemami. Jednym z największych jest silna konkurencja ze strony Chin. Jeszcze w październiku Porsche poinformowało o redukcji sieci dealerskiej w Chinach z racji na słabnący popyt na samochody tej marki. Zresztą ostatni kwartał 2024 roku był rozczarowujący, a wyniki na rynku chińskim pikują już od dwóch lat. Jak wskazuje niemiecki magazyn „Automobilwoche”, w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 r. sprzedaż Porsche w Państwie Środka spadła o prawie 30 procent.

Z informacji m.in. karlsruhe-insider.de wynika, że Porsche rozważa redukcję zatrudnienia nawet o 8 tys. pracowników, czyli około 1/5 wszystkich etatów w Niemczech. Powodem tak drastycznych cięć mają być mniejszy, niż zakładano popyt na samochody elektryczne i odwracanie się od europejskich aut chińskich klientów. Cegiełkę do góry problemów dołożyły też opóźnienia w premierze elektrycznego modelu macan – auto zadebiutowało znacznie później, niż planowano z uwagi na problemy ze stworzeniem stabilnego oprogramowania.

Warto odnotować, że na koniec III kwartału udział chińskich marek w ogóle sprzedaży nowych samochodów w Chinach wyniósł 63,5 proc., co oznacza wzrost o 10 pp. r/r. W tym samym czasie udział w chińskim rynku marek niemieckich spadł o 4 punkty procentowe do 16,5 proc.

– W Chinach silnik spalinowy w segmencie premium, który kosztuje od 70 000 do 80 000 euro, konkuruje z chińskimi pojazdami w segmencie elektrycznym, które są wypychane na rynek za 30 000 euro i również mają wiele do zaoferowania – mówił dyrektor finansowy Porsche Lutz Meschke podczas niedawnej prezentacji wyników z trzeciego kwartału.

Europejskim producentom coraz trudniej jest konkurować w Chinach z lokalnymi potentatami, tym bardziej że to właśnie Chińczycy kontrolują łańcuchy dostaw litu i rynek baterii do takich pojazdów. A rynek chiński jest ogromny – w 2023 roku w całej UE zarejestrowano około 10,5 mln samochodów, zaś w samych Chinach sprzedaż nowych aut przekroczyła wówczas 30 mln egzemplarzy.

Chiny połkną europejski sektor motoryzacyjny. „To słodko-gorzki smak”

W 2035 r. liderem sprzedaży aut elektrycznych na rynku europejskim będzie chiński producent – uważa większość przedstawicieli sektora motoryzacyjnego w Europie. Autorzy raportu MotoBarometr wskazali, że nowe fabryki chińskich producentów w krajach Europy mogą mieć „słodko-gorzki smak”.

Oprac. JM

Źródło:
Tematy



Source link

You might also like
Leave A Reply

Your email address will not be published.