2025-01-16 19:09
publikacja
2025-01-16 19:09
Wspólnie z Litwą wystąpimy do UE w sprawie finansowania rozbudowy połączenia drogowego Augustów – Lazdijai w kierunku Wilna – poinformował minister infrastruktury Dariusz Klimczak, cytowany w komunikacie resortu. Wskazał m.in. na cywilno-wojskowe znaczenie projektu.
W czwartek w Warszawie minister infrastruktury Dariusz Klimczak spotkał się ministrem transportu i komunikacji Litwy Eugenijusem Sabutisem. W spotkaniu wzięli udział również wiceministrowie infrastruktury Stanisław Bukowiec i Piotr Malepszak.
Ministrowie wymienili informacje o stanie prac nad trasą Via Baltica oraz omówili plany dokończenia tej trasy po stronie litewskiej. Rozmowy dotyczyły również „wzmocnienia” połączenia Augustów – Lazdijai w kierunku Wilna.
„Strony podkreśliły znaczenie tych połączeń nie tylko w wymiarze ekonomicznym, ale i w obszarze bezpieczeństwa. W kontekście połączenia prowadzącego przez Augustów partnerzy podkreślili potrzebę zapewnienia finansowania projektu z uwzględnieniem jego strategicznego charakteru” – zaznaczył resort infrastruktury w komunikacie.
„Wspólnie wystąpimy do Unii Europejskiej w sprawie finansowania tego projektu ze względu na jego znaczenie o charakterze cywilno-wojskowym, ale także z punktu widzenia rozwoju tej części Polski” — poinformował, cytowany w komunikacie, minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Przedstawiciele Polski i Litwy podpisali list do Dyrektor Generalnej DG MOVE w sprawie zapewnienia środków na rozbudowę połączenia drogowego Augustów – Lazdijai.
Minister Sabutis, cytowany w komunikacie litewskiej agencji BNS, podkreślił, że oba kraje zabiegają również o zwiększenie finansowania europejskiego dla projektów, które usprawnią transport i logistykę w Europie Środkowo-Wschodniej oraz przyczynią się do rozwoju połączeń transportowych z Ukrainą.
Podczas spotkania poruszono również kwestię rozbudowy lokalnych połączeń transgranicznych, takich jak Sankury-Burbiszki. Według wiceministra Bukowca przygraniczna infrastruktura i transgraniczne połączenia transportowe są niezwykle ważne nie tylko dla mieszkańców regionów przygranicznych, ale istotne także z punktu widzenia szeroko rozumianego bezpieczeństwa militarnego wschodniej flanki NATO.
Szefowie resortów ds. transportu Polski i Litwy rozmawiali też o postępach w realizacji kolejowego szlaku Rail Baltica, największego projektu infrastruktury kolejowej w historii krajów bałtyckich. „Docelowo będzie to zelektryfikowana dwutorowa kolej dużych prędkości o standardzie europejskim, łącząca Warszawę, Kowno, Wilno, Poniewież, Rygę, Parnawę i Tallinn” – poinformowało MI.
Omawiano ponadto plany modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej nr 40 komunikującej Suwałki z Białymstokiem. Obie strony wyraziły również gotowość do dalszego rozszerzania i uatrakcyjniania pasażerskiej oferty przewozowej pomiędzy Warszawą a Wilnem.
Ministrowie zgodzili się, że aby kontynuować ambitne cele unijnej polityki transportowej konieczne jest szersze uwzględnienie finansowania infrastruktury komunikacyjnej w kolejnej perspektywie finansowej UE. Wskazali jednocześnie na sprawdzone dotychczasowe doświadczenia i rozwiązania, „dzięki którym zrealizowany został szereg strategicznych inwestycji transportowych, ważnych z punktu widzenia rozwoju i bezpieczeństwa Europy” – dodano. (PAP)
fos/ mmu/