2025-01-29 06:00
publikacja
2025-01-29 06:00
Według firmy analitycznej OAG najbardziej popularne trasy
lotnicze na świecie w 2024 roku w większości przebiegały w Azji i dotyczyły lotów krajowych. Na jednej z tras
oferowano dziennie blisko 39 tys. miejsc w samolotach. Z europejskich lotnisk najwięcej
miejsc na trasach międzynarodowych oferowały połączenia Londynu z Nowym Jorkiem i Dubajem, a w ujęciu krajowym
Barcelony z Majorką.
Official Airline Guide (OAG), która jest światowym liderem w
dziedzinie dostawy danych dla branży lotniczej, w swoim raporcie opisuje najbardziej
popularne połączenie lotnicze na świecie. Według metodologii rankingu „najbardziej
ruchliwe trasy lotnicze” są definiowane jako te, które mają największą liczbę
zaplanowanych miejsc na pokładach samolotów w danym roku. Dane dotyczą lotów w obu
kierunkach – informuje OAG.
Trasa Hongkong – Tajwan wygrywa
Według zestawienia za 2024 r. połączeniem oferującym najwięcej
miejsc na trasie międzynarodowej była trasa Hongkong-Tajpej z 6,78 mln miejsc. To
awans na 1. miejsce, bo w 2023 roku była ona na miejscu trzecim. Liderem
rankingu połączenie między lotniskami specjalnego regionu administracyjnego Chińskiej Republiki Ludowe i stolicy Republiki Chińskiej było jednak w 2019 roku, ostatnim przed pandemią Covid-19, która zachwiała
światową branżą lotniczą.
W stosunku do 2019 r. liczba miejsc na trasie Hongkong-Tajpej
pozostała o 15% niższa niż przed pandemią. Podobnie było jeszcze na trzech
trasach z czołowej dziesiątki „najbardziej ruchliwych tras lotniczych świata”. Jednak
połączenie Kair–Dżudda z ok. 5,5 mln miejsc, zaliczyło wzrost o 62% w stosunku
do 2019 r. i o 14% względem 2023 r. Z kolei numer trzy w rankingu, czyli trasa
Seul (Incheon) – Tokio (Narita) oferowało aż o 68% i 30% więcej miejsc względem
odpowiednio 2019 r. i 2023 r.
Globalne ujęcie pokazuje dominację azjatyckiej populacji nad
resztą świata. Na 10.miejscu w tym zestawieniu
znalazło się jedno połączenie akcentem europejskim i amerykańskim. Na trasie
między lotniskami New York (JFK) i London (Heathrow) oferowano nieco ponad 4 mln miejsc,
czyli o 3% więcej rdr.
Dane przedstawione przez OAG obejmują tylko 10 najbardziej popularnych tras, ale raport umożliwia także sprawdzenie Top10 dla każdego regionu. Najbardziej ruchliwe międzynarodowe trasy z Europą to poza połączeniem Londynu z Nowym Jorkiem, także trasa Londyn (Heathrow) – Dubaj (3,155 mln miejsc), Rzym (Fiumicino) – Madryt (2,41 mln miejsc), oraz Dublin – Londyn (Heathrow) (2,355 mln miejsc). W pierwszej dziesiątce nie było żadnego połączenia z polskim lotniskiem.
Krajowe loty najbardziej popularne
O wiele większą popularnością cieszyły się jednak trasy
krajowe. Najbardziej ruchliwa trasa na świecie znajduje się w Korei
Południowej, łącząc Seul z wyspą Dżedżu. Według OAG w 2024 r. na trasie
dostępnych było około 14,2 mln miejsc, co daje około 39 000 miejsc dziennie. To
i tak mniej o 19% w stosunku do 2019 r.
Trasa między lotniskiem Chitose na Hokkaido a Tokio-Haneda była
drugą co do wielkości trasą krajową na świecie, z liczbą miejsc wynoszącą 11,9
miliona – podobnym wynikiem jak w 2023. Największy wzrost w pierwszej
dziesiątce, była trasa z Dżuddy do Rijadu, na której przepustowość
w 2024 r. wzrosła o 10% w porównaniu z rokiem 2023.
Jeśli natomiast chodzi o trasy krajowe w Europie, to dominuje
połączenie Barcelony z Majorką (Palma), które oferowało ponad 2,869 mln miejsc.
Połączenie turystycznej Antalyi z lotniskiem w Stambule oferowało 2,719 mln
miejsc i zajęło drugie miejsce. Podium uzupełniła tym razem trasa z Madrytu na
Majorkę z 2,565 mln miejsc. W pierwszej dziesiątce najbardziej ruchliwych lotów
krajowych w Europie nie było połączenia między polskimi miastami.
Na podstawie szczegółowych danych można zauważyć wysoką
pozycję tras w Azji Wschodniej takich jak Seul – Tokio, Seul – Osaka, oraz
Kuala Lumpur – Singapur, które zajmują czołowe pozycje w rankingach. Widoczny
jest wzrost ruchu na trasach pomiędzy Koreą, Japonią i resztą Azji
Południowo-Wschodniej i wysoka konkurencja na trasach między stolicami regionu.
Większość najbardziej popularnych tras międzynarodowych w Afryce zaczyna się
lub kończy w Kairze. Z kolei Dubaj to ważny węzłe przesiadkowy z wieloma
połączeniami z lotniskami w regionie i poza nim. Niektóre trasy (np. Hongkong –
Tajpej, Bangkok – Hongkong) odnotowały spadki w liczbie miejsc w porównaniu z
2019 rokiem. W większości jednak powróciły do poziomów sprzed pandemii.
Michał Kubicki