2024-12-20 16:14
publikacja
2024-12-20 16:14
Pięć ofert wpłynęło w przetargu na budowę tunelu Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią – poinformowała w piątek spółka Centralny Port Komunikacyjny. Najtańsza oferta to niecałe 2,2 mld zł brutto, najdroższa – niemal 2,8 mld zł brutto. Budżet inwestora to 2,8 mld zł.
Tunel dalekobieżny CPK to element tzw. linii Y, czyli projektowanej trasy KDP między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Będzie on przebiegać przez centrum Łodzi, pod istniejącą, gęstą zabudową – podkreśliła CPK. Drążenie tunelu ma ruszyć w IV kwartale 2026 r. i potrwać do III kwartału 2028 r. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w II połowie 2025 r. Wykonawca będzie zobowiązany do realizacji zamówienia w ciągu 46 miesięcy od podpisania umowy.
Przetarg dotyczy budowy tunelu od komory „Retkinia” do komory „Fabryczna” wraz z infrastrukturą niezbędną do funkcjonowania tunelu, komór i linii kolejowej. Długość to 4,6 km i – jak podkreśliła spółka – będzie to najdłuższy tunel kolejowy w Polsce.
Zamawiający przewidział budżet projektu w wysokości 2,8 mld zł brutto. Najtańsza ze złożonych ofert wyniosła 2,166 mld zł brutto, a najdroższa 2,797 mld zł brutto. Fakt, że wszystkie oferty mieszczą się w zaplanowanym budżecie, świadczy o dobrym przygotowaniu postępowania – zaznaczyła spółka. Według CPK, jest to największy jak dotąd rozpisany przez CPK przetarg na roboty budowlane. Najkorzystniejsza oferta zostanie wybrana po przeanalizowaniu ofert, przy czym cena stanowi 70 proc. kryteriów, a kwalifikacja personelu 30 proc.
„Głównym celem jest przeprowadzenie drążenia tunelu w sposób, który zagwarantuje maksymalne bezpieczeństwo osobom mieszkającym w bezpośrednim sąsiedztwie realizowanej inwestycji. Wszyscy mieszkańcy Łodzi muszą mieć pewność, że projekt jest prowadzony odpowiedzialnie z zachowaniem najwyższych standardów technicznych. Cieszę się, że konsekwentnie realizujemy kolejny ważny krok w programie CPK” – podkreślił minister infrastruktury Dariusz Klimczak, cytowany w komunikacie spółki.
„To niezwykle ambitne zadanie, ponieważ łódzki tunel będzie miał największą średnicę spośród podziemnych konstrukcji realizowanych dotychczas metodą TBM w Polsce. Stanie się też najdłuższym tego typu obiektem tunelowym budowanym jednym odcinkiem” – dodał wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.
„Początkowe uciążliwości związane z budową zaprocentują w kolejnych latach. Miasto zyska wiele szybkich połączeń z największymi miastami, ale nie będzie to wpływało na komfort życia mieszkańców, bo pociągi będą mknęły kilkadziesiąt metrów pod ziemią” – zaznaczył prezes CPK Filip Czernicki.
CPK to spółka Skarbu Państwa, powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej. Nadzór właścicielski nad nią sprawuje Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. (PAP)
wkr/ malk/