Najlepszy grudzień w historii pod względem liczby rejestracji nowych aut osobowych sprawił, że cały 2024 r. zakończył się drugim najlepszym wynikiem w historii – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Do rekordowego wyniku sprzed pięciu lat zabrakło jedynie 4 tys. pojazdów.
Tegoroczny grudzień był nie tylko najlepszym ostatnim miesiącem roku, ale w ogóle najlepszym miesiącem w polskich salonach samochodowych w historii. Zakończył się on blisko 55,7 tys. rejestracji nowych aut osobowych a dołączając pojazdy dostawcze o masie do 3,5 t licznik zatrzymał się na 62,7 tys. sztuk.
W całym roku do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców trafiło 551 568 samochodów osobowych – o 16,1 proc. a nominalnie o 76,5 tys. więcej niż przed rokiem. Był to drugi najwyższy wynik w historii – jedynie o 4 tys. egzemplarzy niższy od rekordowego 2019 r.
„Kowalscy” z rekordem
Powrót do stanu sprzed wybuchu pandemii COVID-19 i jej jeszcze dotkliwszej konsekwencji dla branży, czyli braku podzespołów, w szczególności półprzewodników, zajął pięć lat. Przypomnijmy, że w 2020 r. liczba rejestracji nowych aut osobowych w Polsce spadła do 428 tys. a po nieznacznym odbiciu w 2021 r., w 2022 r. osiągnęła najniższy wynik ostatnich lat – niespełna 420 tys. sztuk.
Ubiegły rok był jednak najlepszym w historii pod względem liczby rejestracji nowych aut osobowych dokonywanych przez polskich klientów indywidualnych. Po ich stronie zanotowano 175 136 pojazdów – o 34,1 proc. więcej niż w 2023 r. i jednocześnie o 7,5 proc. więcej (+12,3 tys. sztuk) niż w dotychczas najlepszym 2019 r.
Tym samym udział klientów indywidualnych w rynku wzrósł do 31,8 proc. (+4,3 pp. r/r). Trzeba jednak pamiętać, że statystyka ta uwzględnia także osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz spółki cywilne.
Lider i długo nic
Choć można było obstawiać taki scenariusz już kilka miesięcy temu, z kronikarskiego obowiązku wypada wspomnieć, że najpopularniejszym autem 2024 r. w Polsce po raz czwarty z rzędu została toyota corolla, którą rejestrowano blisko 29,5 tys. razy – o 9,8 proc. częściej niż rok wcześniej. Corolla wyprzedziła swoją największą rywalkę od lat – skodę octavię (19 268 szt.) oraz toyotę yaris cross (15 608 szt.).
Rejestracje nowych samochodów osobowych |
|||
---|---|---|---|
Lp. |
Model |
Liczba rejestracji |
Zmiana r/r [w proc.] |
1. |
Toyota Corolla |
29 487 |
+9,8 |
2. |
Skoda Octavia |
19 268 |
+21,9 |
3. |
Toyota Yaris Cross |
15 608 |
+16,5 |
4. |
Toyota C-HR |
14 516 |
+36,6 |
5. |
Toyota Yaris |
14 185 |
+5,4 |
6. |
Kia Sportage |
14 133 |
+13,5 |
7. |
Hyundai Tucson |
13 179 |
+23,2 |
8 |
Dacia Duster |
10 394 |
+14,2 |
9. |
Toyota RAV4 |
10 389 |
+24,2 |
10. |
Volkswagen T-Roc |
9 217 |
+22,9 |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego |
Powody do zadowolenia powinni mieć jednak również inni producenci, których modele zanotowały wyraźniejszy wzrost sprzedaży od wspomnianych toyot. Spośród czołowych dwudziestu modeli wzrost liczby rejestracji o ponad 80 proc. zanotowało renault captur, ponad dwukrotnie (+134,1 proc. r/r) wzrosło z kolei zainteresowanie fordami focusami a o blisko 100 proc. mercedesem-benz glc.
Crossovery i SUV-y przejęły rynek
Tak jak w poprzednich dwóch latach, polscy klienci indywidualni najczęściej kupowali i rejestrowali nowe toyoty yaris cross. W 2024 r. japoński model znalazł blisko 9 tys. nabywców i podobnie jak rok wcześniej wyprzedził kię sportage, która tym razem przekroczyła 8 tys. rejestracji.
Z podium spadł za to klasyczny yaris, który tym razem uplasował się na piąty miejscu. Podium uzupełniła większa toyota – c-hr a tuż za nim znalazła się dacia duster.
Rejestracje nowych samochodów osobowych |
|||
---|---|---|---|
Lp. |
Model |
Liczba rejestracji |
Zmiana r/r [w proc.] |
1. |
Toyota Yaris Cross |
8 950 |
+29,4 |
2. |
Kia Sportage |
8 001 |
+47,6 |
3. |
Toyota C-HR |
6 892 |
+64,6 |
4. |
Dacia Duster |
5 743 |
+37,4 |
5. |
Toyota Yaris |
5 139 |
+7,5 |
6. |
Volkswagen T-Roc |
5 106 |
+56,0 |
7. |
Skoda Kamiq |
4 995 |
+49,3 |
8 |
Hyundai Tucson |
4 536 |
+10,7 |
9. |
Toyota Corolla |
4 315 |
+13,7 |
10. |
Renault Captur |
4 255 |
+116,5 |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego |
W przypadku każdego modelu z czołowej dziesiątki zestawienia liczba rejestracji w relacji rocznej wzrosła o więcej niż 10 proc. z wyjątkiem wspomnianego yarisa (+7,5 proc. r/r).
W porównaniu z 2023 r. do czołowej dziesiątki rankingu popularności wskoczyło renault captur, które zajęło w niej miejsce kosztem innego przedstawiciela koncernu – dacii sandero.
Wspomniana wcześniej przewaga corolli wynika przede wszystkim z rejestracji dokonywanych przez firmy. Te w 2024 r. wprowadziły do bazy CEPiK ponad 25 tys. corolli. O ponad 9 tys. egzemplarzy mniej zapisano po stronie skody octavii a podium należało także do toyoty yaris.
Firmy mniej chętnie niż rok wcześniej rejestrowały za to kię sportage, która była jedynym modelem z czołowej dziesiątki, przy którym zapisano spadek liczby rejestracji (-12,8 proc. r/r).
Rejestracje nowych samochodów osobowych |
|||
---|---|---|---|
Lp. |
Model |
Liczba rejestracji |
Zmiana r/r [w proc.] |
1. |
Toyota Corolla |
25 172 |
+9,2 |
2. |
Skoda Octavia |
16 141 |
+16,9 |
3. |
Toyota Yaris |
9 046 |
+4,2 |
4. |
Hyundai Tucson |
8 643 |
+30,9 |
5. |
Toyota C-HR |
7 624 |
+18,3 |
6. |
Skoda Superb |
7 360 |
+31,1 |
7. |
Toyota RAV4 |
6 888 |
+19,3 |
8 |
Toyota Yaris Cross |
6 658 |
+2,7 |
9. |
Kia Sportage |
6 132 |
-12,8 |
10. |
Mercedes-Benz Klasa GLC |
5 742 |
+106,4 |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego |
Po raz pierwszy w TOP10 znalazł się model z segmentu premium. Na dziesiątej pozycji uplasował się bowiem mercedes-benz glc (5742 szt.), w przypadku którego zanotowano ponad dwukrotny wzrost liczby rejestracji (+106,4 proc. r/r).