Szykują się wielkie zmiany. Jest projekt ustawy deregulacyjnej

0


Stały Komitet Rady Ministrów przyjął w czwartek projekt ustawy deregulacyjnej – poinformował szef komitetu Maciej Berek. Projekt przewiduje m.in. elektroniczne umowy leasingu, półroczne vacatio legis dla określonych zmian, czy szereg zmian w Kpa.

Szykują się wielkie zmiany. Jest projekt ustawy deregulacyjnej
Szykują się wielkie zmiany. Jest projekt ustawy deregulacyjnej
fot. Dmitriev Mikhail / / Shutterstock

Przygotowany przez ministerstwo rozwoju projekt przewiduje m.in., że umowy leasingu będą mogły być zawierane także w formie elektronicznej. Obecnie pod rygorem nieważności muszą mieć formę papierową.

W projekcie proponuje się też nałożenie na projektodawców ustaw określających zasady prowadzenia działalności gospodarczej przedkładanych Sejmowi, obowiązek by przedłożenie zawierało termin wejścia w życie dłuższy niż sześć miesięcy od dnia ogłoszenia.

Reklama

Przewiduje się też wprowadzenie konstrukcji doręczenia pism osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej przez wykreowanie tzw. wtórnego adresata pisma oraz wykorzystanie fikcji prawnej doręczenia. Będzie to miało zastosowanie jedynie wtedy, gdy adres siedziby nie istnieje, został wykreślony z rejestru lub jest niezgodny z odpowiednim rejestrem i nie można ustalić adresu siedziby.

Organy administracji zostaną zobowiązane do oceny, czy charakter sprawy pozwala na przeprowadzenie mediacji przed sądem administracyjnym.

Postępowanie zawieszone z przyczyn obligatoryjnych będzie mogło ulec umorzeniu, o ile nie będą sprzeciwiać się temu pozostałe strony oraz nie będzie zagrażało to interesowi społecznemu.

Proponuje się wprowadzenie reguły, że załączniki do decyzji wydanej w postaci papierowej mogą być doręczone na innym trwałym nośniku informacji, za zgodą strony wyrażoną na piśmie albo ustnie do protokołu.

Wprowadzona ma zostać zasada, że jeżeli od decyzji organu odwołanie wniosły wszystkie strony, a organ uzna, że to odwołanie zasługuje w całości na uwzględnienie, może wydać nową decyzję, w której uchyli lub zmieni zaskarżoną decyzję.

Proponuje się także, że organ I instancji będzie miał „stanowczy obowiązek” zastosowania się do treści decyzji organu odwoławczego.

Wprowadzona ma być zasada, że zaległą administracyjną karą pieniężną jest kara niezapłacona w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja w sprawie administracyjnej kary pieniężnej stała się ostateczna, chyba że przepisy szczególne wskazują inny termin jej zapłaty. Wprowadza się też możliwość rozpisania na raty nie tylko zaległej administracyjnej kary pieniężnej, ale także rozłożenia jej na raty. Proponuje się wprowadzenie możliwości wszczęcia postępowania o udzielenie ulgi w wykonaniu administracyjnej kary pieniężnej z urzędu.

Proponowana obecnie nowelizacja obejmuje zmianę definicji rzemiosła i rzemieślnika. Nowa definicja obejmie dodatkowo spółki kapitałowe, inne niż jednoosobowe spółki kapitałowe powstałe w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującego we własnym imieniu działalność gospodarczą z wykorzystaniem zawodowych kwalifikacji i pracy własnej. W odniesieniu do spółki komandytowej i komandytowo-akcyjnej proponuje się odejście od wymogu, aby wspólnikami takiej spółki mogły być wyłącznie osoby fizyczne.

W przepisach od CIT rozszerzona ma zostać możliwość zaliczenia do kosztów kwalifikowanych wymienionych kosztów związanych z działalnością badawczo-rozwojową.

W przypadku prowadzenia tzw. działalności nierejestrowej osoby ją prowadzące będą mogły korzystać z PESEL jako identyfikatora podatkowego. Wyjątkiem byłyby sytuacje, w których osoby takie byłyby zarejestrowanymi podatnikami VAT lub prowadziłyby ewidencję sprzedaży kasami rejestrującymi.

Proponuje możliwość jednokrotnego wydłużenie terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego o 5 lat w przypadku wydania postanowienia o przedstawieniu zarzutów w sprawie o przestępstwo skarbowe związane z niewykonaniem tego zobowiązania. W ordynacji podatkowej przewiduje sie umorzenie zawieszonego postępowania nastąpi, gdy zaistniałe przeszkody do kontynuowania postępowania nie zostaną usunięte w terminie trzech lat od daty zawieszenia postępowania.

Przewiduje się przedłużenia czasu trwania kontroli u mikroprzedsiębiorcy maksymalnie o 6 dni roboczych w roku kalendarzowych, celem przeprowadzenia w siedzibie organu lub w sposób zdalny czynności kontrolnych związanych wyłącznie z gromadzeniem i analizą dokumentów związanych z przedmiotem kontroli, które nie powinny utrudniać przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej.

Proponuje się wskazanie konieczności kierowania się zasadą równoważenia obowiązków administracyjnych podczas opracowywania projektów aktów normatywnych określających zasady podejmowania, wykonywania lub zakończenia działalności gospodarczej.

Projekt przewiduje w przypadku odstąpienia od przeprowadzenia konsultacji publicznych dotyczących projektu aktu normatywnego, który określa zasady podejmowania, wykonywania lub zakończenia działalności gospodarczej, obowiązek wskazania terminu przygotowania OSR ex post tego aktu w uzasadnieniu do projektu w ocenie skutków regulacji nie dłuższy niż dwa lata od wejścia w życie takiego aktu.

Proponuje się wprowadzenie programu regulacyjnego, który określałby priorytetowe działania w zakresie kształtowania otoczenia prawnego wykonywania działalności gospodarczej. Program taki powinien uwzględniać wyniki dokonanego przeglądu funkcjonowania aktów normatywnych pozostających w sferze prawa gospodarczego.

Projektowane zmiany w Pzp mają na celu umożliwienie stronom oraz uczestnikom postępowania odwoławczego przed Krajową Izbą Odwoławczą udziału w rozprawach i posiedzeniach za pośrednictwem środków informatycznych pozwalających na komunikowanie się na odległość.(PAP)

wkr/ drag/



Source link

You might also like
Leave A Reply

Your email address will not be published.