Ukraina apeluje do Polski i KE w sprawie dyskryminacji przewoźników

0


2025-01-25 20:26

publikacja
2025-01-25 20:26

Ministerstwo Rozwoju Ukrainy skierowało apel do polskich resortów finansów oraz infrastruktury, a także do Komisji Europejskiej w związku ze skargami ukraińskich przewoźników drogowych na kary pieniężne nakładane na nich podczas przewozów w Polsce – podała w sobotę agencja Interfax-Ukraina.

Ukraina apeluje do Polski i KE w sprawie dyskryminacji przewoźników
Ukraina apeluje do Polski i KE w sprawie dyskryminacji przewoźników
fot. AA/ABACA / /  Abaca Press

Według ministerstwa, ukraińscy przewoźnicy drogowi wypełniają wprowadzony od 1 listopada 2024 roku przez rząd RP obowiązek rejestracji przewoźników z państw trzecich w systemie SENT/RMPD podczas przejazdu przez terytorium Polski.

„Obecnie, jak informują przewoźnicy, kary nakładane są za drobne błędy techniczne np. brak trójkąta odblaskowego. Sankcje grożą także za brak sygnału GPS na kilkusetmetrowym odcinku drogi- maksymalna kwota – 12 tys. zł, czyli około 120 tys. hrywien” – napisał na Facebooku wiceminister rozwoju Ukrainy Serhij Derkacz.

Przypomniał, że zasadniczym celem wprowadzenia systemu SENT/RMPD jest zapobieganie wykonywania przewozów kabotażowych. Przewóz kabotażowy to zarobkowy transport ładunku pomiędzy punktami odbioru znajdującymi się w innym państwie członkowskim UE lub EFTA niż kraj, w którym przewoźnik założył działalność gospodarczą.

„Jesteśmy przekonani o prawidłowym działaniu samego systemu SENT/RMPD, o potrzebie jego wsparcia i wyraźnym związku między naruszeniem a zastosowaną sankcją” – zauważył Derkacz.

Wiceminister dodał, że „oczekujemy reakcji i działań”. „Zainicjowaliśmy także spotkanie z polskimi kolegami, aby dokładniej omówić wszystkie kwestie” – napisał.

W połowie października ub.r. prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym, która m.in. przyspieszyła obowiązek rejestracji w SENT dla przewoźników spoza UE, którzy wykonują międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy. Pierwotnie miały one zacząć obowiązywać od początku 2025 roku; weszły w życie 1 listopada 2024 r.

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak tłumaczył, że przepisy w tej sprawie miały wzmocnić kontrolę przewoźników z państw trzecich i ograniczyć nieuczciwą konkurencję ze strony firm transportowych spoza UE, a tym samym wzmocnić pozycję rodzimej branży transportu drogowego.

O wprowadzenie m.in. obowiązku rejestracji w SENT kierowców spoza UE apelowali polscy przewoźnicy, którzy pod koniec 2023 roku protestowali na przejściach z Ukrainą w Dorohusku i Hrebennem oraz w Korczowej.

Teleinformatyczny system SENT (System Elektronicznego Nadzoru Transportu) wykorzystywany jest przez Krajową Administrację Skarbową do monitorowania drogowego i kolejowego przewozu tzw. towarów wrażliwych (m.in. paliw, alkoholi skażonych, olejów roślinnych, farb, lakierów, rozpuszczalników, wyrobów medycznych) oraz obrotu paliwami opałowymi. W systemie SENT monitorowany jest: przewóz i obrót towarów rozpoczynający się i kończący się na terytorium Polski oraz poza terytorium Polski, przewóz i obrót towarów rozpoczynający się i kończący się poza terytorium Polski, przewóz towarów rozpoczynający się poza terytorium Polski i kończący się na terytorium Polski. (PAP)

wr/ ap/ mick/



Source link

You might also like
Leave A Reply

Your email address will not be published.